تمیز کردن لکه‌های جوشکاری از روی میز شما

از آن جایی که ممکن است هر میز جوشکاری دچار لکه جوشکاری گردد، در این مطلب یک سری اقدامات و دستورالعمل‌های گام به گام برای تمیز کردن این لکه‌ها آورده شده است. در ابتدا ابزار لازم کار مثل اسکنه و چرخ دنده و همچنین ابزار محافظتی مثل عینک محافظ نام برده شده‌اند. گام‌های ۲ تا ۴ به عملیات تمیز کردن لکه‌های جوشکاری پرداخته‌اند.

لکه‌های جوشکاری اجتناب ناپزیر هستند! هر میز جوشکاری بالاخره در یک وهله زمانی دچار لکه های جوشکاری می‌شود. خوشبختانه، حل این مشکل آسان بوده و در زمان کوتاهی میز جوشکاریتان مثل روز اول خواهد شد. قطعاً بهترین روش، پیشگیری از وقوع لکه‌های جوشکاری با استفاده از ضد لکه قبل از شروع جوشکاری می‌باشد. اما اگر برای این کار دیر شده است، دستورالعمل پاک کردن لکه‌های جوشکاری به صورت گام به گام در این مطلب آورده شده است.

گام ۱: ابزار و لوازم

برای پاک کردن لکه‌های جوشکاری به چند ابزار پایه احتیاج دارید که دسترسی به آن‌ها سخت نیست.
ابزار:
• چرخ دنده
• دیسک فلاپ
• دیسک سنگزنی
• اسکنه
• چکش
• عینک محافظ
• دستکش چرمی
• محافظ گوش (پیشنهادی)

گام ۲: استفاده از اسکنه

بسته به شدت و فراوانی لکه‌های جوشکاری، روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن آن‌ها وجود دارد. ساده‌ترین روش، استفاده از چکش و اسکنه می‌باشد. این روش برای لکه‌های جوشکاری کوچک کاربردی است. اما اگر بخواهید کل میز را تمیز کنید زمان بیشتری صرف خواهد شد.
اسکنه را در لبه لکه‌ای که میخواهید تمیز کنید قرار دهید. اگر اسکنه در زاویه ۳۵ درجه قرار داشته باشد از ضربه به میز جلوگیری خواهد شد. زمانی که اسکنه در زاویه مناسب قرار گرفت، با چکش به سر آن ضربه بزنید. برای این کار به نیروی زیادی احتیاج ندارید. اگر درباره نیروی وارده مطمئن نیستید، ابتدا با ضربه‌ای آرام شروع کنید و سپس تا زمان جدایی لکه شدت ضربه را بیشتر نمایید.
برای این کار مطمئن باشید که از عینک محافظ استفاده کرده‌اید.

گام ۳: استفاده از فلاپ دیسک

استفاده از فلاپ دیسک برای رفع لکه‌های جوشکاری کوچک تا متوسط سریع‌تر عمل می‌کند. ما قبلاً از این روش برای تمیز کردن میزهای بزرگ کارگاه استفاده می‌کردیم، چون به دلیل استفاده زیاد دچار لکه‌های بیشتری می‌شدند.
ابتدا فلاپ دیسک را به چرخ دنده متصل کرده و تجهیزات ایمنی مناسب را بپوشید. در این مورد حداقل عینک و دستکش را پیشنهاد می‌کنم. محافظ گوش هم فکر خوبی است.
اکنون از چرخ دنده برای پاک کردن آرام سطح استفاده کنید. حتما دقت کنید که چرخ دنده را در حالت حرکت قرار داده و در میز فرو نکنید. ممکن است کم کم احساس کنید که از بین بردن لکه فشار بسیاری به شما وارد میکند، با این وجود میز را خراب نکنید.

گام ۴: استفاده از دیسک سنگزنی

اگر تصادفاً میز خود را جوشکاری نمودید، دیسک سنگزنی به کارتان می‌آید. در این مورد، استفاده از اسکنه و فلاپ دیسک زمان بسیاری می‌برد.
در این مورد نیز همانند فلاپ دیسک به محافظ چشم، دستکش و محافظ گوش احتیاج خواهید داشت. اکنون دیسک سنگزنی را روی چرخ دنده قرار داده و تمیز کردن میز را شروع کنید.
با فشار کمی چرخ دنده را در ناحیه مورد نظر استفاده کنید. مطمئن شوید که چرخ دنده در حال حرکت باشد. اگر اندازه این جوش بیشتر به اندازه متوسط شباهت داشت، می‌توانید دیسک سنگزنی را با فلاپ دیسک تعویض و گام ۳ را طی نمایید.

گام ۵: تمیزکاری!

این گام بسیار آسان است. اطراف، پایین و بالای میز را جارو بزنید. همه ابزار را در محل مناسب قرار دهید، سپس آماده جوشکاری خواهید شد!

X